Hälsa - vad är det?

Nystart på Bloggen för femtefjärde gången, men denna gången är det faktiskt med ett nytt synsätt på livet och det som ligger mig närmast om hjärtat eller man kanske ska säga något som präglat mitt liv både på gott och på ont. HÄLSA - Vad är det? Om du hade frågat mig det för ett år sedan hade jag svarat att hälsa är att vara så smal som möjligt för då är man nöjd och då är man omtyckt...

Jag har kommit en lång bit på den vägen, men visst jag kämpar fortfarande varje dag. Men jag har bestämmt mig att det är nu eller aldrig. Så vad är hälsa?

Hälsa kan defineras på många olika sätt men slår du upp ordet är det Tillståndet av välbefinnande och fullgoda kroppsfunktioner. Låter väl inte helt konstigt eller? Men hur definerar man ordet välbefinnande?

Ordboken definierar ordet välbefinnande som Känslan av att må bra… Men hur vet jag att jag mår bra??

Världshälsoorganisationens, WHO, definition av hälsa lyder: Högst möjliga välbefinnande hos den enskilde individen, fysiskt, andligt, psykiskt och socialt och ej enbart ifrånvaro av sjukdom.. Hm det är alltså flera aspekter som måste ingå för att du ska räknas ha en bra hälsa. Nu har vi klarlagt detta, men jag tror iaf att det  viktigaste är att man vet som individ vad bra hälsa är just för dig!!

Jag har haft en helt underbar vecka tror att allt började med att Henrik kom hem förra lördagen sen har allt bara liksom flytit på.

Jag måste nog säga att jag är stolt över mig själv för första gången på flera år har jag under 2 veckors tid lyssna och häpna ätit frukost, melanmål, lunch, middag, och till och med ett litet kvällsmål.  Jag kan ju säga att det är en fröjd att gå och lägga sig på kvällen med en harmonisk känsla. Kommer aldrig mera eller ska väl inte säga aldrig, gå och lägga mig hungrig och frusen. Visst det kommer säkert att vara många små hinder på vägen, men jag gör det bästa och små steg blir höga kliv till slut!

 

Idag gick jag upp kl 07.30 för att äta havregrynsgröt och två smörgåsar innan det var dags för en powerwalk med Tiamaria. hemma efter ca 1 timma så fick det bli en banan och en kopp kaffe. Jag är så glad äter inte längre med ögonen på tallriken utan jag äter med magen, något som för er är självklart kan för så många vara helt oklart;( Men nu är de slut på de:)

 

Jag har en helt fantastisk terapeut som har hjälpt mig genom både det ena och det andra, men jag bestämmde mig för att maila henne för 3 veckor sedan när jag kände att jag stod vid ett vägskäl och att allt var pest och pina.

jag fick ett helt fanatstiskt mail tillbaka som jag har läst om och om igen. Fick även en liten uppgift att göra hon ville att jag skulle skriva ner allt som jag tycker om vänner böcker, vilka färger, kläder.  Det är underligt hur man fungerar, men jag satte mig ner började skriva och helt plötsligt så slog det mig att shit tänk om jag skulle råka gilla svarta jeans fast det är inne med bara blå jeanstänk om jag skulle uppfattas som underlig då?... Hela uppgiften gick ut på vad jag gillar och vilka val jag gör inte vilka val som andra vill att jag ska göra! Nu ska en pigg och glad Emma hoppa in i duschen för att sedan traska iväg till affären och fylla min kasse med god mat som jag gillar som jag ska njuta av!!!!

 

Puss og Klem!!!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastisk glad jag blev när jag läste ditt inlägg! Lycka till Emma!

2010-02-09 @ 21:13:09
Postat av: Cella

fantastiskt glad jag blev när jag läste ditt inlägg! lycak till emma! stor kram. cella

2010-02-09 @ 21:14:22
Postat av: Cara

Vackrá Emma! Åhhh, gudars va härligt inlägg. Du ska veta att jag tror på dig och håller samtliga tummar jag äger! Saknar dig. Massvis av kärlek!

2010-02-11 @ 21:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0